top
Poznaj naszą historię
Jest rok 2002. Polacy emocjonują się skokami młodego Adama Małysza, a w Europie pojawia się nowa waluta - Euro. Piotr Czmoch, pracujący jako przedstawiciel handlowy jednej z firm outdoorowych, postanawia założyć sklep. Od decyzji do podpisania umowy najmu mija zaledwie kilka dni.
2002
Outdoor w mieście kamienic
Na potrzeby biznesu zaadaptowane zostają ciasne pomieszczenia w kamienicy przy ulicy Jana Pawła II w Gliwicach. Sklep mieści się na parterze, magazyn na... strychu, co w pewnym momencie zaczyna grozić katastrofą budowlaną. Na coraz szerszy asortyment nie jest przygotowana konstrukcja budynku. Gliwice to miasto kamienic, więc znalezienie nowej, przestronnej siedziby nie jest łatwe.
2002
Sklep wkracza do sieci
Rozwój technologii pozwala za to otworzyć się na nowych klientów, którym do Gliwic nie zawsze jest po drodze. Pomysł, by uruchomić sklep internetowy, pojawia się szybko, nieco dłużej trwa jego realizacja. Czas potrzebny jest na przygotowanie i wdrożenie dedykowanego oprogramowania, które nie będzie ograniczać rozwoju. W roku 2004 (kilka tygodni przed przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej i niedługo po tym, jak Mark Zuckerberg założył Facebooka) Piotr Czmoch uruchamia platformę handlową, umożliwiającą wyjście z ofertą do odbiorców z całego kraju. Już pierwszego dnia do firmy dociera premierowe zamówienie online. To znak, że system działa!
2004
8a.pl zamiast „Active”
Fani aktywności górskich coraz częściej wpisują adres: 8a.pl. Co oznacza 8a? Nazwy sklepu internetowego nie trzeba tłumaczyć żadnemu miłośnikowi wspinaczki, ale rodzi ona pytania u osób niezwiązanych ze wspomnianą dyscypliną. W rzeczywistości ten nieco “tajemniczy” skrót nawiązuje do stopnia trudności we francuskiej skali wspinaczkowej. Stopnia istotnego, bo oznaczającego poziom dostępny niemal dla każdego, ale na który trzeba sobie solidnie zapracować. Nazwa wymyślona na potrzeby internetu szybko się przyjmuje. Jest krótka i zwięzła, a do tego unikalna. Nic więc dziwnego, że wkrótce zastępuje też tę, która początkowo przypisana była do sklepu stacjonarnego. Za parę lat mało kto będzie pamiętał, że na kamienicy przy ulicy Jana Pawła II w Gliwicach wisiał kiedyś szyld z napisem “Active”.
2004 - 2009
Era e-commerce

W roku 2004 sklepy internetowe wciąż są pewnego rodzaju novum. Raczkująca branża e-commerce nie może liczyć na gotowe rozwiązania. Wiele rzeczy trzeba tworzyć od zera: wymyślać, testować i wdrażać. Sklepy internetowe muszą walczyć o zaufanie klientów, którzy wciąż podchodzą z dystansem do zakupów w sieci. Nie pomagają w tym doniesienia mediów o przypadkach nieuczciwych praktyk.

Jeśli myśli się o przełamywaniu tego typu barier, trzeba się bardzo mocno starać. 8a.pl od początku stawia na sprawdzone marki i produkty wysokiej jakości. Handluje artykułami, które - co nie jest tak oczywiste - znajdują się na stanie, a nie dopiero są szykowane do opuszczenia murów fabryki. Dobra oferta to nie wszystko! Dystans dzielący sprzedawcę internetowego od klienta niwelowany jest dzięki wysokim standardom obsługi. Zdjęcia, skrupulatne opisy i dokładne pomiary robione są po to, aby prezentacja produktu na stronie nie odbiegała od tego, jak wygląda on w rzeczywistości. Wszelkie wątpliwości klientów rozwiewane są przez specjalistów obsługujących firmową infolinię. Opinia szybko idzie w świat, a zadowoleni fani gór sami polecają sklep innym.

2009 - 2014
Nowy salon w Gliwicach
Za dynamicznym rozwojem firmy muszą nadążać zmiany infrastrukturalne. W roku 2009 do nowej siedziby przy ulicy Leśnej przenoszą się: magazyn i biuro. To znacznie poprawia komfort pracy, ale nie rozwiązuje wszystkich problemów. Priorytetem jest znalezienie lokalu pod sklep stacjonarny, który już dawno przestał być wizytówką firmy. Poszukiwania nie przynoszą efektu, a skoro tak, to pozostaje zbudować coś od podstaw. Nowy salon sprzedaży otwarty zostaje w 2014 roku przy ulicy Witkiewicza 6. Od tego momentu klienci preferujący zakupy w tradycyjnej formie, mają do dyspozycji dwupoziomowy lokal o powierzchni przekraczającej 300 m² oraz wygodny parking.
2015
Uruchomienie serwisu 8academy.pl
Dobrze, gdy w ślad za coraz szerszą ofertą sklepu, wzrasta też świadomość samych klientów. Dotarcie do sprawdzonych informacji nie zawsze jest jednak proste. I tak powstał pomysł by wyjść naprzeciw oczekiwaniom fanów gór. W roku 2015 w sieci zadebiutował serwis 8academy.pl z tekstami podróżników, wspinaczy, himalaistów oraz licznymi poradami sprzętowymi. To był strzał w dziesiątkę! Portal 8academy.pl szybko zaczął zdobywać popularność, a dziś należy do największych polskich serwisów górskich! 8academy stoi też za kampaniami społecznymi, które odbiły się szerokim echem w środowisku. Akcja „Kończę bezpiecznie” (2016) zwracała uwagę na proste, ale tragiczne w skutkach błędy popełniane przez wspinaczy, a kampania „Nie śmieć gościu” (2017), podkreślała problem pozostawianych w górach śmieci. Koło takich kwestii 8a nie potrafi przechodzić obojętnie. Jako, że góry to wspólne dobro, sklep i portal starają się na nie patrzeć z szerszej perspektywy. Każdego roku górskiego bakcyla łapią nowe osoby. Niektórych, gdy powstawał sklep, nie było jeszcze na świecie. Za rosnącą popularnością takich aktywności musi iść w parze odpowiedni wzrost poziomu wiedzy o sprzęcie i działaniach w terenie górskim.
2016
Nowoczesne centrum logistyczne
Wkrótce także w zapleczu biurowo-magazynowym przy ul. Leśnej zaczyna robić się ciasno. Decyzja może być jedna: trzeba rozpocząć kolejnę budowę! Rok 2016 i następna przeprowadzka - tym razem do pachnącego jeszcze nowością obiektu przy ulicy Bojkowskiej. Zmiana stanowi impuls do dalszego rozwoju. Większa powierzchnia użytkowa pozwala na poszerzenie oferty, a nowoczesne systemy logistyczne znacznie usprawniają pracę. Obecnie 8a.pl oferuje produkty przeszło 150 firm, z czego 20 to marki kluczowe. Bogaty asortyment najlepiej zobrazować przykładem: gdyby wszystkie półki w magazynie ustawić w jednym szeregu, ciągnęłyby się na odcinku… 3,5 km! Ale nie ilość jest tu najważniejsza. Dzięki drobiazgowej selekcji sklep jest w stanie spełnić oczekiwania nawet najbardziej wymagających miłośników górskich aktywności. Sprzęt musi być wygodny i bezpieczny. Taki, któremu można zaufać, gdy walczy się z przeciwnościami aury lub własnymi słabościami. Wsłuchiwanie się w głosy klientów, obserwowanie trendów i uczenie się nowych technologii to działania które prowadzą do jednego celu: podnoszenia jakości obsługi. Nie są to czcze słowa, ale prawdziwe cele na kolejne lata rozwoju.
2019
U progu pełnoletności
Niewielu sklepom internetowym, które wystartowały w pierwszej połowie poprzedniej dekady, udało się doczekać “osiemnastki”. W roku 2020 do grona firm z tak długim stażem dołącza 8a.pl. Próg “pełnoletności” aż kusi się o podsumowania, ale przecież to nie koniec! Od roku 2002 sporo zmieniło się na rynku jak i w samym sklepie, ale jest on wciąż wierny pierwotnej idei. Coraz większy zespół nieustannie pracuje nas rozwojem. Oferta 8a niezmiennie kierowana jest do amatorów wszelkich aktywności związanych z górami: turystów, wspinaczy, skiturowców, biegaczy, rowerzystów, miłośników survivalu i bushcraftu.