Polskie firmy outdoorowe, które warto znać | 8academy
24.04.2020

Polskie firmy outdoorowe, które warto znać

Zakup sprzętu górskiego lub wspinaczkowego czy też odzieży outdoorowej często bywa poprzedzony drobiazgową analizą. Chodzi o to, żeby obracając się w granicach założonego wcześniej budżetu, wybrać rozwiązanie dla siebie optymalne.

                       

Owszem, jesteśmy wzrokowcami i zakup musi się podobać, jednak często na pierwszy plan wychodzą tu nowinki technologiczne czy specyfikacje użytych materiałów. Liczą się twarde fakty, wygrywa najwyższa jakość. Rynek outdoorowy jest bardzo wymagający i nie znosi bylejakości oraz fuszerki. Powód jest oczywisty. Ostatecznie to góry i skały oraz kaprysy aury zweryfikują przydatność akcesoriów, które nabyliśmy. Jak w tej niełatwej rzeczywistości radzą sobie nasze rodzime firmy outdoorowe? Zapraszamy na krótki przegląd, w którym znalazły się ciekawe – naszym zdaniem – marki polskie, produkujące swoje wyroby w kraju nad Wisłą.

polskie marki outdoorowe
Jak na trudnym rynku outdoorowym radzą sobie polskie firmy? Przygotowaliśmy przegląd marek, które warto znać. (rys. 8academy)

Moda na polskie

Po okresie tzw. transformacji, gdy zachłysnęliśmy się wyrobami z eksportu, coraz popularniejszy jest trend polegający na wspieraniu rodzimego biznesu. Ostatnio krzewieniu takich postaw służą też emitowane w telewizji reklamy, które bez owijania w bawełnę namawiają do kupowania polskich produktów.

O ile podczas wizyty w dyskoncie spożywczym kierowanie się takimi kryteriami przychodzi nam łatwo, to już w trakcie zakupów outdoorowych nie ma za bardzo miejsca na sentymenty. Po prostu trzeba wybrać to, co zapewni nam maksimum bezpieczeństwa i komfortu. Kod zaczynający się od cyfr “590” może być jedynie dodatkowym atutem. Najważniejszymi kryteriami zawsze jednak będą: jakość oraz funkcjonalność.

Pościg za liderami

Nasi rodzimi producenci rzadko są w stanie pochwalić się tak długą historią, jak globalne marki o ugruntowane renomie, takie jak Zamberlan (rok założenia 1929) czy choćby The North Face (rok założenia 1966), jednak nie można im odmówić pomysłowości i zapału. To opóźnienie wynikało z faktu, iż przed rokiem 1989, raczej nie było warunków do rozwoju przedsiębiorczości, a nasza przynależność do bloku wschodniego stanowiła barierę dla nowoczesnych technologii.

Jednak gdy zmienił się ustrój, polski przemysł outdoorowy ruszył w pościg za liderami branży. Dziś wyroby znad Wisły są widoczne nie tylko na rodzimych szlakach. Niektóre bez kompleksów wyruszają na podbój rynków zagranicznych, a nawet wyznaczają światowe trendy.

Polskie firmy outdoorowe – doświadczeni specjaliści od puchu

Naszego przeglądu nie wypada zacząć inaczej, jak od przedstawienia marek które wyspecjalizowały się w produkcji wyrobów puchowych. Dlaczego? Otóż w tej właśnie dziedzinie jesteśmy niekwestionowanym potentatem. Fakt, sprzyjało nam trochę szczęście, bo to właśnie u nas zadomowiła się Gęś Biała Kołudzka, od której pozyskiwany jest najlepszy surowiec. To daje nam przewagę nad resztą stawki, ale na samym puchu nie zbudowalibyśmy potęgi. Oto dwie kultowe już marki, które wiedziały jak ten potencjał wykorzystać.

Polskie firmy outdoorowe
Polskie firmy outdoorowe: Pracownia Sprzętu Alpinistycznego Małachowski (zdjęcia: Małachowski / grafika: 8academy)

Pracownia Sprzętu Alpinistycznego Małachowski

W tym przypadku potwierdza się stara zasada, że wyjątek potwierdza regułę. Na polskim rynku outdoorowym niewiele jest marek o tak długim stażu. Historia Pracowni Sprzętu Alpinistycznego Małachowski sięga, bowiem, roku 1977. Wtedy to speleolog Adama Małachowski dla siebie oraz kolegów grotołazów i wspinaczy zaczyna szyć odzież puchową. W czasach, gdy sklepowe półki i wieszaki świeciły pustkami, był to jedyny sposób, aby zdobyć wyposażenie niezbędne, do realizacji swojej pasji. Pięć lat później wyroby z pracowni rodziny Małachowskich trafiły także do sklepów.

Firma od początku istnienia projektowała i produkowała odzież i śpiwory na potrzeby osób eksplorujących najbardziej surowe zakątki globu. Korzyści uzyskane z takiej współpracy były i są obopólne, gdyż informacje uzyskiwane od himalaistów, wspinaczy oraz speleologów stanowią doskonałą bazę, gdy myśli się o udoskonalaniu produktów. W ten sposób rodziły się kolejne rozwiązania, dzięki którym wyroby puchowe ze znaczkiem Pracowni Małachowski, stawały się jeszcze bardziej funkcjonalne.

Czy polska marka outdoorowa może wyznaczać światowe trendy? Firma Małachowski udowadnia, że tak! Patenty opracowywane w zakładzie znajdującym się w niewielkim Dębowcu koło Skoczowa, zdobywały już wyróżnienia podczas branżowych imprez organizowanych w: Poznaniu, Genewie, Brukseli, Seulu czy Szanghaju. W roku 2007 naukowcy z University of California stworzyli ranking 100 najbardziej innowacyjnych firm globu, a Pracownia Małachowski znalazła się tam na bardzo wysokiej 12 pozycji!

Na koniec warto dodać, iż oferta marki jest bardziej zróżnicowana niż mogłoby się wydawać. Oprócz wspomnianych profesjonalistów, szukających wyrobów sprawdzających się w skrajnych warunkach i na największych wysokościach, coś dla siebie znajdą tu także wymagający miłośnicy outdooru, którzy w góry jeżdżą rekreacyjnie i to niekoniecznie poza sezonem letnim.

[Po więcej informacji na temat Pracowni Sprzętu Alpinistycznego Małachowski odsyłamy do naszego wcześniejszego artykułu]

Polskie firmy outdoorowe
Polskie firmy outdoorowe: Pajak (zdjęcia: Pajak / grafika: 8academy)

Pajak

Fanom gór tej marki nie trzeba specjalnie przedstawiać. Rodzinna firma, specjalizująca się w szyciu odzieży oraz śpiworów ocieplanych naturalnym puchem, założona została w roku 1983, co też jest ewenementem wśród polskich marek outdoorowych. Przedsiębiorstwo zarządzane jest przez Andrzeja i Ewę Pająk, przy wsparciu młodych, ambitnych ludzi. Na firmowej stronie można przeczytać, że członków ekipy łączą dwie pasje: do aktywności na świeżym powietrzu oraz innowacyjnych technologii.

Pierwsza z pewnością ułatwia poszukiwania rozwiązań, które sprawdzą się w podróżniczej i górskiej praktyce. Bez tej drugiej nie byłoby mowy o zaprojektowaniu tak zaawansowanych modeli, jak te tworzące linię RADICAL H. A mowa tu o śpiworach, które uchodzą za najlepsze na świecie, gdy pod uwagę weźmiemy oferowany zakres temperatur i ich stosunek do wagi oraz objętości po spakowaniu. O możliwościach odzieży i śpiworów z logo marki Pajak najlepiej świadczy fakt, iż z tych właśnie wyrobów korzystają żołnierze, legendarnej już, jednostki specjalnej GROM.

Warto też dodać, że firma nie uległa pokusie, by korzystać z usług tańszych podwykonawców z Azji. Wyroby marki Pajak powstają wyłącznie w Polsce – w pracowni mieszczącej się w Bielsku-Białej. Dzięki temu sztab ma pełną kontrolę nad każdym etapem: od pomysłu, przez sprowadzanie najwyższej jakości materiałów, po samą produkcję.

Chociaż marka Pajak mocno kojarzy się z puchowymi śpiworami oraz ciepłymi kurtkami wyposażonymi w naturalną ocieplinę, w jej ofercie znaleźć można także mniej oczywiste dodatki (np. rękawiczki) oraz plecaki.

[Osobom, które chcą poszerzyć swoją wiedzę o wyrobach puchowych, polecamy interesującą rozmowę Piotra Czmocha z Wojciechem Kłapcią z firmy Pajak]

Polskie firmy outdoorowe – mocne marki z lat 90.

Okres transformacji ustrojowej może kojarzyć się z upadkiem przedsiębiorstw, które wiodły prym w poprzedniej epoce. Ale w tamtym trudnym okresie rodziły się też nowe marki, takie jak Kanfor i Filmar Factory. Wspomniane firmy, jakby na przekór niesprzyjającym okolicznościom, przetrwały, a dziś są liczącymi się graczami w branży.

Polskie firmy outdoorowe
Polskie firmy outdoorowe: Kanfor (zdjęcia: 8a.pl / grafika: 8academy)

Kanfor

Firma Kanfor powstała w roku 1990 w Łodzi – mieście, które uważa się za kolebkę polskiego przemysłu odzieżowego. Chociaż były to czasy zamykania okolicznych zakładów, przedsiębiorstwo przetrwało burzliwy okres. Dziś z dumą odwołuje się zarówno do włókienniczego dziedzictwa miasta, jak i jego wielokulturowego charakteru. “Tworzymy produkt, którego istotą jest przekraczanie granic” – taką deklarację można znaleźć na stronie marki. Tam też wymienione zostały cechy składające się na firmową dewizę, czyli: „estetyka i praktyczność, jakość materiału i precyzja wykonania”.

Dziś łódzka fabryka słynie przede wszystkim z produkcji rękawiczek (m.in. trekkingowych i turystycznych, do biegania, ale także do codziennego użytku). W jej ofercie znajdziemy też czapki oraz szaliki. Projektanci pracujący dla marki Kanfor chętnie sięgają po dzianiny renomowanej marki Polartec® (np. Polartec® Classic 100 i 200, Polartec® Power Stretch® Pro czy Polartec® Thermal Pro). Zastosowanie znajdują tu także materiały chroniące przed wiatrem (np. Pontetorto No-Wind Pro czy Softshell Climazone). Atutem wyrobów ze znaczkiem Kanfor jest bardzo dobry stosunek jakości do ceny.

polskim producent skarpet
Polskie firmy outdoorowe: Filmar Factory (zdjęcia: Filmar Factory, 8a.pl / grafika: 8academy)

Filmar Factory

„Rówieśnikiem” marki Kanfor jest Filmar Factory. To toruńska firma ze stuprocentowym udziałem kapitału polskiego, która specjalizuje się w produkcji skarpet. Marka oferuje wyroby na różne okazje. Znajdziemy tutaj zarówno modele będące dodatkami do eleganckich strojów, jak i wersje casualowe. Nas najbardziej interesują produkty z rodziny Expansive, które są dedykowane fanom aktywnego spędzania czasu wolnego.

W tej kategorii też jest w czym wybierać. Mamy tu, bowiem, całą gamę skarpet: od lekkich biegowych – wykorzystujących nowoczesne włókna Coolmax®, które sprawnie odprowadzają wilgoć – po modele trekkingowe wyprodukowane z naturalnej wełny merino i zapewniające wysoki komfort termiczny podczas długich wędrówek górskich.

Skąd bierze się popularność wyrobów Filmar Factory? Dzięki nowoczesnym maszynom i wykorzystaniu najwyższej jakości przędz naturalnych oraz znakomitych włókien technicznych, produkty opuszczające mury toruńskiej fabryki zapewniają komfort oraz wytrzymałość, jakiej oczekują miłośnicy outdooru. Skarpety, zanim jeszcze trafią na rynek, są drobiazgowo testowane przez przedstawicieli różnych dyscyplin, działających w trudnych warunkach. Co ważne dla klientów marki – wysoka jakość dostępna jest w atrakcyjnej cenie.

Polskie firmy outdoorowe – z krótszym stażem, ale dużą energią

Chociaż wieloletnie doświadczenie bywa sporym atutem, na rynku outdoorowym nieźle spisują się też marki z krótszym stażem. Otwarte na świat i pełne młodzieńczej werwy oraz niespożytej energii. Oto przykłady takich firm, z naszego górskiego „podwórka”.

marka Brubeck
Polskie firmy outdoorowe: Brubeck (zdjęcia: Brubeck / grafika: 8academy)

Brubeck

W tej kategorii z pewnością należy umieścić firmę Brubeck, która od roku 2005 zajmuje się produkcją odzieży termoaktywnej. Chociaż cele marki są bardzo ambitne, Zarząd nie szuka dróg na skróty. Produkty z logo Brubeck powstają wyłącznie w Polsce – odzież szyta jest w zakładzie w Zduńskiej Woli. To zapewnia pełną kontrolę nad jakością wyrobów trafiających na rynek. W przedsiębiorstwie odważnie patrzy się w przyszłość, ale też równie chętnie nawiązuje do tkackich tradycji miasta. Bo gdzie jak gdzie, ale w województwie łódzkim na włókiennictwie muszą się znać!

Oferta marki Brubeck skierowana jest do osób aktywnych, a coś dla siebie znajdą tu zarówno amatorzy, gustujący w niedzielnych wycieczkach rowerowych czy zaczynający dzień od przebieżki po parku, jak i prawdziwi wyczynowcy. W tym miejscu nie sposób pominąć faktu, iż to właśnie Brubeck był Oficjalnym Partnerem Technicznym Narodowej Zimowej Wyprawy na K2. W ekstremalnych warunkach, jakie panują zimą pod słynnym ośmiotysięcznikiem, może sprawdzić się tylko najlepsza odzież.

Na jakość produktów Brubeck pracuje wiele czynników. Zakład w Zduńskiej Woli wyposażony jest w najnowocześniejsze włoskie maszyny. Niezwykle istotne są: właściwy dobór przędz oraz odpowiednie zestawianie ze sobą dzianin. Chodzi o to, by stworzyć bieliznę, która będzie odpowiedzią na różne warunki atmosferyczne: od upalnego lata po mroźną zimę.

Jeśli chce się zaistnieć na światowym rynku, w ślad za jakością i funkcjonalnością musi iść odpowiednia stylistyka. Projektanci Brubeck nieustannie proponują nowe wzory, które mają cieszyć oko.

polskie firmy outdoorowe
Polskie firmy outdoorowe: Majesty (zdjęcia: Majesty / grafika: 8academy)

Majesty

“Jesteśmy prawdziwie niezależną firmą freeski” – taką deklarację znajdziemy na stronie marki Majesty, która oferuje sprzęt dla pasjonatów sportów zimowych. Co ciekawe: firma, której trzon produkcji stanowią dziś narty, deski i odzież dla pasjonatów wspomnianych aktywności, pochodzi z… Trójmiasta.

Pomysł, by zająć się produkcją nart freerideowych pojawił się w 2007, czyli w czasach, gdy jazda poza trasami dopiero zaczynała być modna. Twórca marki Majesty – Janusz Borowiec – prowadził wówczas firmę zajmującą się dystrybucją sprzętu sportowego, ale postanowił spróbować swoich sił w nowej branży. Pierwsze dwa modele nart, pojawiły się na rynku rok później.

Efekt przerósł oczekiwania. Narty ze znaczkiem Majesty dosyć szybko zdobyły uznanie zagranicznych sportowców, którzy często przypisywali im… amerykańskie pochodzenie. Podbój rodzimego rynku zaczął się nieco później. W Majesty twierdzą, że ich produkty stanowią “unikalne połączenie designu, technologii oraz wydajności”. Topowe modele nart powstają przy wykorzystaniu takich materiałów, jak: włókno węglowe czy kevlar, a chodzi przy tym o znaczne obniżenie wagi przy zachowaniu odpowiedniej sztywności. Świetnym dopełnieniem oferty sprzętowej są kolekcje odzieży, w których znajdziemy zarówno funkcjonalną bieliznę termoaktywną, wygodne bluzy oraz spodnie, jak i softshelle czy czapki. Wszystko w zapadających w pamięć wzorach.

Tym co z pewnością wyróżnia markę, jest promowanie idei polegającej na łączeniu sportu ze sztuką. Dla Majesty strona wizualna produktu ma niemal takie samo znaczenie, jak aspekty techniczne. Dlatego praktykowany jest zwyczaj ozdabiania nart wzorami przygotowanymi przez uznanych grafików (z marką współpracował m.in. Krzysztof Ostrowski – rysownik, znany też z występu w rockowym zespole Cool Kids of Death).

Polskie firmy outdoorowe
Polskie firmy outdoorowe: Lesovik (zdjęcia: Lesovik / grafika: 8academy)

Lesovik

Historia marki Lesovik zaczęła się w roku 2013, gdy na rynku pojawił się pierwszy hamak – Duch. Debiutancki model hołdować miał zasadom minimalizmu. Przepis polegał na stworzeniu prostej konstrukcji (użycie jednego kawałka tkaniny) przy wykorzystaniu wysokiej jakości materiałów (zastosowanie: poliamidu ripstop oraz linek z kevlaru). To był strzał w dziesiątkę! Hamak turystyczny Lesovik Duch szybko spodobał się miłośnikom outdooru, a nawet zaczął zdobywać nagrody w konkursach (Śląska Rzecz i MustHave! Łódź Design Festival 2015). Do dziś jest to mocna pozycja w ofercie firmy.

Marka Lesovik w pewnym sensie przecierała szlaki. Pierwsze modele sprzętu turystycznego powstawały w przydomowym garażu, w czasach gdy w Polsce nikt jeszcze na poważnie nie zajmował się produkcją hamaków. Firma, chociaż wciąż młoda, szybko zyskiwała doświadczenie oraz renomę. Dzięki temu na przestrzeni lat znacznie rozwinęła portfolio produktów. Obecnie pod szyldem marki Lesovik oferowane są już nie tylko hamaki dla poszukiwaczy relaksu i niestrudzonych podróżników. To także lekkie i praktyczne tarpy (np. Lesovik Heksa) oraz szereg akcesoriów dodatkowych, zwiększających bezpieczeństwo i komfort noclegu.

Polskie marki outdoorowe
Polskie firmy outdoorowe: Iura (zdjęcia: Iura/ grafika: 8academy)

Iura

“Za górami, za lasami, pod skałami polskiej Jury, z głowy pełnej pomysłów i miłości do wspinaczki zrodził się pomysł na ułatwienie życia wspinaczom” – tak początki marki Iura przedstawione zostały na firmowej stronie.

Od tej nieco baśniowej narracji przejdźmy jednak do konkretów. Pierwszym produktem Iury był worek Clean Start – artykuł, który może nie jest na liście szpeju “pierwszej potrzeby”, ale umożliwia wygodny transport pod ścianę butów wspinaczkowych. To był prawdziwy hit! Kolejna propozycja – niezwykle dopracowana listwa Warm Up – równie szybko zdobyła serca fanów wspinaczki, którzy dbają o formę

Marka Iura jest dopiero na początku swojej biznesowej drogi, ale jej twórcy – jak przystało na wspinaczy – zapewniają, że mierzą wysoko. Widząc ich pierwsze poczynania, nie możemy w to wątpić!

Polskie marki „nieoutdoorowe”, wybierane przez ludzi gór

Na koniec przedstawimy dwie marki, które ciężko jest zaliczyć w poczet firm branży outdoorowej, ale często wybierane są przez miłośników gór oraz fanów podróży. Co je łączy? Otóż jedna zaspakaja nasz apetyt podczas wypraw i biwaków, a druga karmi naszą ciekawość, gdy czujemy głód wiedzy o ważnych postaciach i ciekawych miejscach.

jedzenioe LYOfood
Polska marka Lyofood zaspakaja nasz apetyt podczas wypraw… (zdjęcia: Lyofood / grafika: 8academy)

LyoFood

LyoFood to ceniony na świecie producent żywności liofilizowanej. Korzenie marki sięgają lat 90. XX wieku. Wówczas to Jerzy Godek założył przedsiębiorstwo Lyovit, zajmujące się “utrwalaniem” warzyw, owoców i ziół. Taki profil działalności był możliwy, dzięki skonstruowanej przez właściciela aparaturze do liofilizacji.

Pierwsza linia lliofilizowanych posiłków „Lyofood” pojawiła się na rynku w roku 1998. Początkowo funkcjonowała ona jako jeden z produktów Lyovit, aby po czasie stać się osobną marką. Apetyczne i wartościowe jedzenie z torebki przypadło do gustu miłośnikom różnych aktywności. Zasmakowali w nim zarówno zwykli turyści, jak i znani podróżnicy himalaiści, żeglarze i biegacze ultra. Wśród ambasadorów marki, znajdziemy takie nazwiska, jak: Roman Paszke, Aleksander Doba, Marek Kamiński, Piotr Hercog, Adam Bielecki czy Simone Moro. Jakość produktów Lyofood docenili też eksperci z branży, czego dowodem są liczne nagrody, w tym ta najcenniejsza – OutDoor Industry.

Posiłki Lyofood przygotowywane są z niezwykłą starannością. Wszystkie składniki pochodzą od sprawdzonych polskich dostawców. Marka stosuje nietypowe rozwiązanie: dania najpierw są przygotowywane domowym sposobem, a dopiero potem podlegają procesowi liofilizacji. To gwarantuje nie tylko wyjątkowy smak, ale pozwala też zachować odpowiedni wygląd. Co ważne: nie ma tu miejsca na żadne niezdrowe dodatki! Jest to więc wzorcowy przykład produktów „clean label”. Regularnie prowadzone badania laboratoryjne, gwarantują najwyższą jakość każdej potrawy.

książki Agora
…a Wydawnictwo „Agora” karmi naszą ciekawość. (grafika: 8academy)

Wydawnictwo Agora

Skąd czerpać outdoorowe inspiracje, jeśli nie z książek o tematyce górskiej? Bogatą ofertą publikacji polskich i światowych autorów może się pochwalić Wydawnictwo Agora. Bez problemu znajdziemy tu wciągające historie z życia legendarnych himalaistów czy pozycje o wyczynach wspinaczy i podróżników. Poznamy życiorysy tak barwnych postaci, jak: Reinhold Messner, Denis Urubko, Simone Moro czy Jerzy Kukuczka, ale też spojrzymy na świat oczami doskonałych reportażystów lub poznamy opinie poczytnych publicystów.

Do ładnie wydanej, papierowej książki czy albumu z zapierającymi dech w piersiach zdjęciami, zawsze chętnie się wraca. Oferta Wydawnictwa Agora jest jednak dużo szersza. Znajdziemy tu również filmy oraz muzykę, przy których nie sposób się nudzić.

                   

Udostępnij

W Temacie

Strona wykorzystuje pliki cookies w celach wyłącznie statystycznych. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były instalowane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookies. Dowiedz się więcej.