Sezon na skitury - jak się przygotować, na co zwrócić uwagę? | 8academy
09.12.2020

Sezon na skitury – jak się przygotować, na co zwrócić uwagę?

W górach wysokich i lodowcowych można już spotkać pojedynczych skiturowców. Jednak początek sezonu wciąż jeszcze przed nami. Warto przygotować się zawczasu do sezonu skiturowego, by w pełni wykorzystać uroki zimy.

                       

Przygotowanie do sezonu na skitury powinno iść w trzech kierunkach: przygotowanie fizyczne, przygotowanie sprzętu oraz planowanie tras. Wojciech Szatkowski, zapalony miłośnik skiturów, autor znakomitych książek o nartach oraz współautor przewodnika “Polskie góry na nartach” radzi, jak najlepiej się przygotować do spędzenia nadchodzącej zimy na nartach.

Przygotowanie fizyczne

Przygotowanie fizyczne jest bardzo ważne, bo skituring to forma aktywności, która wymaga dość dobrej kondycji. Budujemy sprawność przez cały rok, także przez cały sezon na skitury, który trwa niemal pół roku. Bardzo ważne jest rozciąganie, wzmocnienie mięśni brzucha, pleców, rąk i nóg. Zadbajmy o to, bo skituring wymaga gibkości, na przykład przy zjeździe. Warto wykonywać ćwiczenia zadaniowe nawet wówczas, gdy uprawiamy inne aktywności i jesteśmy ogólnie sprawni. Pozwoli to uniknąć kontuzji i przeciążenia mięśni. Można także rozważyć suplementację magnezu czy witamin po konsultacji z lekarzem.

skituring - trening z kijami
Trekking z kijami to dobre przygotowanie do skiturów (fot. Piotr Deska)

Jakie ćwiczenia będą najlepsze?

  • Na pewno warto poświęcić dosłownie kilka minut dziennie na kilkukrotne wykonanie planku, czyli “deski”. Dzięki temu wzmocnimy mięśnie całego ciała, także kręgosłupa.
  • wypady do przodu raz na jedną, raz na drugą nogęwzmacniamy mięśnie nóg przez wypady do przodu raz na jedną, raz na drugą nogę.
  • półprzysiady
  • „krzesło” – opieramy się o ścianę i zginamy nogi pod kątem prostym tak, jakbyśmy siedzieli na wyobrażonym krześle
  • przeskakiwanie z nogi na nogę do przodu i na boki.

Warto także biegać i wędrować z kijami. Równie istotne są regularne wizyty na siłowni dwa do trzech razy w tygodniu. Przygotujemy się tym samym do sezonu na skitury, czyli wysiłek wytrzymałościowy w średnim zakresie tętna. Jeśli z różnych powodów odwiedziny siłowni są niemożliwe, ćwiczenia wzmacniające wykonujemy w domu.

seozn na skitury trening w domu
Regularny trening w domu może być równie efektywny, co wizyty w siłowni (fot. Piotr Deska)

Przygotowanie sprzętu do skiturów

Sprzęt na skitury musi być niezawodny. Tylko wtedy będziemy mogli w pełni cieszyć się urokami długich wędrówek i szybkich zjazdów. Dlatego zanim wyruszymy na pierwszą turę w tym sezonie, zróbmy szczegółowy przegląd sprzętu.

  • narty: Dorze byłoby sprawdzić stan ślizgów, bo w poprzednim sezonie narty mogły ucierpieć. Szukamy wszelkich rys, zagłębień i jeśli je zauważamy, trzeba to poprawić. Bardziej doświadczone osoby mogą smarować narty samodzielnie, ale jeśli ktoś nie ma warsztatu, lepiej oddać narty w ręce profesjonalistów w sprawdzonym serwisie, którzy zakleją ubytki, poprawią strukturę narty i naostrzą krawędzie
  • wiązania: kontrolujemy ich stan techniczny. Jeśli są ślady rdzy, stosujemy WD 40 celem odrdzewienia
  • kijki: odkręcamy kijki teleskopowe by sprawdzić, czy się nie zatarły. Ponadto sprawdzamy i ewentualnie wymieniamy końcówki kijków
  • foki: są bardzo ważne, bo odpowiadają za skuteczność naszego podchodzenia. Widoczne na kleju grudki czy igliwie usuwamy za pomocą scyzoryka. Jeśli kleju jest mało, starł się, oddajemy foki do serwisu celem naniesienia nowej warstwy. Sprawdzamy stan włosia. Jeżeli są znaczne ubytki włosia, trzeba rozważyć zakup nowych fok. Dodatkowo fokę należy przesmarować, bo początek sezonu to temperatury mocno ujemne. Dlatego stosujemy niebieski smar na tak zwany zimny śnieg. Smarujemy z włosem, nigdy pod włos. Następnie naklejamy taśmy zabezpieczające i zwijamy foki.
  • buty: zwracamy uwagę na stan ogólny botka oraz sprawność wiązań
  • kask: kontrolujemy zapięcia i wyściółkę kasku
  • apteczka: w wielu rejonach górskich jeździmy poza szlakiem. Dlatego trzeba mieć ze sobą apteczkę z przynajmniej podstawowym wyposażeniem. Sprawdzamy, czy środki opatrunkowe, dezynfekujące czy leki się nie przeterminowały oraz uzupełniamy ewentualne braki
  • czołówka: ludzie aktywni używają czołówek przez cały rok, choćby na biwaku. Dlatego jej kontrola przed sezonem na skitury powinna być tylko formalnością. Jeśli nie jesteśmy pewni poziomu baterii, warto wymienić je na nowe. Dobrze jest także wziąć ze sobą baterie zapasowe, szczególnie jeśli planujemy dłuższą trasę z dala od cywilizacji.
sezon na skitury krem na narty
Na nartach skóra jest poddawana promieniowaniu UV oraz oddziaływaniu wiatru i niskich temperatur, dlatego należy zabezpieczyć ją odpowiednim kremem (fot. Manaslu Outdoor)

Planowanie trasy na skitury

Trzecim, najprzyjemniejszym elementem przygotowania do sezonu skiturowego jest zaplanowanie tras. Zacznijmy od zaopatrzenia się w zafoliowane mapy tradycyjne interesujących nas terenów. Warto także pobrać na telefon aplikację, która pomaga w nawigacji. Używam aplikacji Locus (locusmap), która pozwala zaplanować wycieczkę, zaznaczyć ślad i udostępnić trasę. Trzeba do niej dokupić mapy. Oprócz mapy w plecaku nawigujemy mapą w telefonie i mamy dużo większą pewność, że w takich górach jak Bieszczady się nie zgubimy. Poza tym warto wziąć kompas.

Na sam początek można wybrać się na przygotowaną trasę biegówkową albo poćwiczyć na stoku narciarskim, o ile obsługa nie będzie miała nic przeciwko temu. Przy planowaniu sezonu warto wziąć pod uwagę pewien schemat: Gorce i reglowe partie Tatr na grudzień, styczeń, wieczorami wyciągi. Następnie w lutym ruszamy na skitury w Bieszczady i Beskid Niski. W marcu zaplanujmy najdłuższe oraz najtrudniejsze technicznie wycieczki. Dopiero wówczas jest czas na trasy ponad dwudziestokilometrowe, na przykład w Gorcach oraz na wyższe szlaki Tatr. Zbyt szybkie rzucenie się na wyczerpujące lub trudne technicznie skitury może skutkować kontuzjami albo zniechęcić nas do tej aktywności.

skitury zmrok czołówka dynafit
Zimą zmrok zapada szybko, dlatego zawsze pamiętaj o zabraniu na skitury porządnej czołówki (fot. Dynafit)

O czym jeszcze warto pamiętać, przygotowując się do sezonu skiturowego?

  • Jeśli nie dysponujemy własnym sprzętem, poszukajmy wypożyczalni. W każdych polskich górach są dobrze wyposażone wypożyczalnie sprzętu. Warto skorzystać z ich oferty by sprawdzić, czy skitury naprawdę się nam podobają. Zakup zaczynamy od butów, najbardziej osobistego elementu wyposażenia skiturowego. Przy zakupie wiązań decydujmy się na pinowe, gdyż wiązania szynowe to już przeszłość
  • giełdy sprzętu skiturowego to także miejsce, gdzie kupimy porządny, choć używany sprzęt, jeśli nie stać nas na nowy komplet
  • dobór nart na skitury w dużej mierze zależy od naszych umiejętności jazdy na nartach zjazdowych lub biegowych. Jeśli jeździmy naprawdę sprawnie, wybierzmy narty agresywne. Jednak w przypadku, gdy nie jesteśmy pewni swoich umiejętności, warto zdecydować się raczej na sprzęt dla początkujących i stopniowo zamieniać go na ten dla bardziej zaawansowanych.

Więcej o Wojtku Szatkowskim i jego pasji znajdziecie na jego facebookowym fanpage’u.

                   

Udostępnij

W Temacie

Strona wykorzystuje pliki cookies w celach wyłącznie statystycznych. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były instalowane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookies. Dowiedz się więcej.