Plecak do samolotu – o czym pamiętać przy jego wyborze? | 8academy
15.07.2020

Plecak do samolotu – o czym pamiętać przy jego wyborze?

Gdy wybieramy plecak, z którym mamy zamiar przemierzać górskie szlaki, kryteria raczej są oczywiste. Na pierwszy plan wysuwają się: odpowiedni litraż, funkcjonalność oraz wygoda. Sytuacja się nieco komplikuje, gdy cel naszych wojaży jest na tyle odległy, iż najrozsądniejszym pomysłem będzie skorzystanie z transportu powietrznego.

                       

Wtedy wybór musi się “wpasować” w sztywne punkty regulaminów linii lotniczych. Jeśli więc przedmiotem naszych poszukiwań jest plecak do samolotu, trzeba wziąć pod uwagę dodatkowe aspekty.

Bagaż do samolotu – podział

Chociaż każda z linii lotniczych ma swoje własne zasady dotyczące przewożenia bagażu, istnieje pewien uniwersalny podział, uznawany przez chyba każdego przewoźnika. W podróż możemy zabrać dwa rodzaje ekwipunku:

jaki plecak do samolotu
Jaki plecak do samolotu? To zależy czy szukamy czegoś na bagaż podręczny, czy rejestrowany. (fot. Gregory)

– Bagaż podręczny

Składają się na niego rzeczy, które weźmiemy ze sobą na pokład. Linie lotnicze stosują tu szereg obostrzeń, mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa podróżującym oraz utrzymanie porządku w części pasażerskiej maszyny. W regulaminie znajdziemy zapisy dotyczące zarówno maksymalnych wymiarów bagażu oraz jego wagi, jak i dosyć długą listę przedmiotów, które nie mogą się znaleźć w takiej walizce lub plecaku. Na cenzurowanym są m.in. płyny (przede wszystkim te, w opakowaniach powyżej 100 ml), jaki i ostre narzędzia czy przedmioty choć trochę przypominające broń.

Na pokład zwykle staramy się zabierać rzeczy, które mogą być nam potrzebne w trakcie lotu, ale też przedmioty najcenniejsze. Także takie, które wymagają delikatnego traktowania. W bagażu podręcznym zazwyczaj lądują m.in. dokumenty, elektronika czy jedzenia na podróż oraz lekarstwa.

Żeby nie było zbyt łatwo się w tym odnaleźć, niektóre linie lotnicze wprowadzają dodatkowy podział. Uprasza się podróżnych o rozdzielenie swojego podręcznego ekwipunku na dwie części. Ta większa, może być nam zabrana przed wejściem na pokład, w celu zdeponowania jej w luku bagażowym. Chodzi o to, by mieć przy sobie jedynie niezbędne minimum, co usprawni proces zajmowania miejsc i zapobiegnie przepełnieniu schowków.

plecak do samolotu
Jeśli w planach mamy dłuższą wyprawę i zamierzamy zabrać większy plecak, konieczne będzie wykupienie bagażu rejestrowanego. (fot. Gregory)

– Bagaż rejestrowany (nadawany)

Jest to opcja dodatkowa, za którą dziś zwykle żąda się opłaty. Z bagażem rejestrowanym rozstajemy się już podczas wizyty w terminalu, skąd obsługa lotniska zabiera go do luku w samolocie. Ma to pewne plusy, gdyż od momentu oddania pakunku, mamy mniej do dźwigania. Jednak wiele osób nie lubi rozstawać się ze swoim bagażem z obawy przed mało delikatnym traktowaniem i ryzykiem zaginięcia (co na dużych lotniskach się, niestety, zdarza). No ale czasami nie ma wyjścia i trzeba skorzystać z tej usługi. Decydują się na to zarówno osoby chcące przetransportować nieco więcej rzeczy, jak i pasażerowie, których ekwipunek z powodu przepisów dotyczących bezpieczeństwa, nie może podróżować na pokładzie.

Bagaż do samolotu – pamiętaj, by sprawdzić wymiary!

Jakie są zatem maksymalne wymiary, jakie może mieć nasz bagaż? Informacji na ten temat zawsze należy szukać na stronach linii lotniczych, gdyż to one ustalają zasady obowiązujące na pokładach własnych maszyn. One też różnicują przywileje przysługujące nabywcom droższych i tańszych biletów. A ponieważ regulaminy mają to do siebie, że czasami lubią się zmieniać, dobrze jest weryfikować dane bezpośrednio przed podróżą.

– Bagaż podręczny – wymiary

O jakich wartościach mowa? Do często spotykanych wymiarów należą: 40 x 30 x 20 cm lub 40 x 25 x 20 cm – jeśli bagaż ma zmieścić się pod siedzeniem. Dla ekwipunku pakowanego do schowka nad fotelami limit może wynosić 55 x 40 x 23 cm lub 55 x 40 x 20 cm (czasami zabranie takiego bagażu możliwe jest po uiszczeniu dodatkowej opłaty). Oprócz gabarytów, ograniczenia dotyczyć mogą również wagi przewożonych rzeczy.

w co się spakować do samolotu
Jaki plecak do samolotu? Bagaż, który weźmiemy na pokład, nie może być zbyt duży. (fot. Gregory)

– Bagaż rejestrowany – wymiary

Tutaj znikają ograniczenie w postaci pojemności schowków i wysokości foteli, dlatego linie lotnicze mogą nieco swobodniej ustalać zasady. Na przykład na stronie naszego narodowego przewoźnika znaleźć można dosyć lakoniczny komunikat, że “wymiary jednej sztuki bagażu nie mogą przekroczyć 158 cm”. Tanie linie lotnicze bywają w tym bardziej precyzyjne, gdyż podają trzy parametry. Jeden z popularnych przewoźników ustawił limit na: 149 x 119 x 171 cm, u innego maksymalne wymiary bagażu rejestrowanego to 119 x 119 x 81 cm. Jak widać różnice mogą być spore. Do tego uczulamy, iż warto przeczytać też punkty regulaminu dotyczące wagi transportowanego ekwipunku.

Plecak do samolotu – na co zwracać uwagę?

Chociaż do samolotu najczęściej zabierane są foremne walizeczki, które idealnie mieszczą się w miejscach przeznaczonych na bagaż, dla fanów outdooru nie jest to optymalna forma transportowania ekwipunku. Wszak później wędrowanie z taką walizeczką nie będzie zadaniem łatwym – nawet pomimo tego, że ta z reguły ma kółka. 😉 W górach potrzebny jest dobry plecak, dlatego miłośnicy trekkingu szukają sposobu, by upiec dwie pieczenie na jednym ogniu. Potrzebują, bowiem, wygodnego plecaka, który spełni kryteria stawiane przez linie lotnicze.

Takie “kompromisowe” modele często określane są mianem plecaków podróżnych. Wspomniane wersje konstruuje się tak, by ułatwić poruszanie się z nimi nie tylko po lotniskach, ale też różnego rodzaju dworcach. W porównaniu z plecakami typowo turystycznymi, mogą mieć nieco bardziej zwartą konstrukcję, która lepiej wkomponuje się w przestrzeń bagażową.

Plecak do samolotu – jaki litraż bagażu podręcznego?

W jaką pojemność plecaka celować, gdy myślimy o bagażu podręcznym? Najbezpieczniej jest wybrać wersję oferująca około 30 litrów (oczywiście, oprócz zwracania uwagi na litraż, warto także kontrolować wymiary).

plecak do samolotu
Zanim zaczniemy odkrywać szlaki w dalekich krajach, najpierw trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie: jaki plecak do samolotu? (fot. Gregory)

Ale zbyt pochopnie nie skreślajmy wersji 40- i 50-litrowych. Plecaki są jednak bardziej plastyczną materią niż obudowane plastikową skorupą nesesery, dlatego można wybrać model o większej pojemności, który w razie potrzeby, na czas transportu zostanie nieco zmniejszony. Wystarczy spakować do niego trochę mniej rzeczy. Czasami można również skorzystać z pomocy pasków kompresyjnych, które ograniczą przestrzeń wewnątrz plecaka. Oczywiście wszystko powinno odbywać się w granicach rozsądku, a najlepiej także z… miarą krawiecką w dłoni.

Plecak do samolotu – jaki litraż bagażu rejestrowanego?

W przypadku bagażu, który nadamy jeszcze przed przejściem odprawy, nie musimy się jakoś specjalnie ograniczać. Nawet olbrzymie modele o pojemności 100 litrów spokojnie zmieszczą się w wymienionych tu wcześniej limitach. Sztandarowym przykładem niech będzie plecak ekspedycyjny Gregory Denali 100. Wymiary największego modelu, produkowanego przez znaną amerykańska markę, to 73 x 35 x 20 cm. Do limitu 119 x 119 x 81 cm, sporo jeszcze brakuje!

Inny przykład? Dla porównania weźmy kolejny duży model – Osprey Xenith 88 o pojemności 88 litrów. Wymiary: ok. 89 x 41 x 44 cm świadczą o tym, iż tutaj też wszystko jest pod kontrolą. Chyba więc bardziej należy skupić się na pilnowaniu limitów wagi.

Plecak do samolotu – patenty, które warto wziąć pod uwagę

Wymogi linii lotniczych skłoniły projektantów plecaków, do szukania nowych – kreatywnych rozwiązań. Oto kilka patentów, które z założenia mają ułatwić życie osobom często korzystającym z transportu powietrznego.

Plecak do samolotu z systemem zabezpieczenia pasków i szelek

Przykładem modelu, który został skrojony tak, by bez problemu zmieścić się w schowku nad fotelami, jest Deuter Aviant Access 38 (dostępny w wersji dla pań i dla panów). Oprócz odpowiednich wymiarów (ok. 55 x 35 x 23 cm) posiada on funkcję chowania systemu nośnego. Dzięki temu plecak jest w stanie upodobnić się do torby podróżnej, co ma znaczenie podczas transportu. Dobrze przemyślane przegródki (w tym ta na laptopa), pozwolą zapanować nad ekwipunkiem, niezależnie od tego, co tam spakujemy.

Plecak do samolotu z pokrowcem transportowym

Modelem, który doskonale spisze się podczas transportu lotniczego, jest damski plecak Gregory Tribute 40. Co go wyróżnia? Otóż producent wyposażył go w pokrowiec 3-in-1 Travel Cover. Ten niezwykle praktyczny dodatek spełnia aż trzy funkcje. W kontekście tematu, którym się tu zajęliśmy, najważniejszą jest ochrona wystających elementów plecaka. Zakładając pokrowiec, zabezpieczamy bowiem wszystkie paski i szelki, które w trakcie lotniskowych procedur narażone są na uszkodzenie. Tak przygotowany plecak łatwiej jest też wkomponować w przestrzeń bagażową samolotu.

w cop się spakować
Damski plecak Gregory Tribute 55 wyposażony został zarówno pokrowiec 3-in-1 Travel Cover, jak i mniejszy, odpinany plecaczek. (fot. Gregory)

Do czego jeszcze służy ten pokrowiec? Pozostałe zadania, to ochrona ekwipunku przed deszczem oraz zabezpieczenie przed zakusami drobnych złodziejaszków, którzy w zatłoczonych miejscach mogą próbować dobrać się do zawartości kieszeni. O tym, że jest to model dedykowany transportowi lotniczemu, świadczą też wymiary ok. 55 x 31 x 19 cm. Są one ciut mniejsze niż popularne limity 55 x 40 x 23 cm oraz 55 x 40 x 20 cm.

Plecak do samolotu – modele, z odpinanym plecaczkiem

Jeśli potrzebny nam jest wygodny plecak do samolotu, warto pomyśleć o czymś z odpinaną częścią, stanowiącą oddzielny bagaż. Takie rozwiązanie znajdziemy w większej wersji opisywanego powyżej modelu, a mianowicie w plecaku dla pań Gregory Tribute 55. Oprócz świetnego pokrowca 3-in-1 Travel Cover, posiada on mniejszy plecaczek o pojemności 18 litrów i wymiarach ok. 47 x 26 x 11 cm, który można odpiąć i zabrać na pokład, jako bagaż podróżny.

Oba patenty znalazły również zastosowanie w większym plecaku Gregory Tetrad 75. Wybierając ten model, zyskujemy dosyć pojemny bagaż rejestrowany i mały plecaczek idealnie nadający się do tego, aby mieć w nim najpotrzebniejsze rzeczy. Za to po wylądowaniu można dwie części zespolić i zabrać je w góry. Całość doskonale spisze się, bowiem, w roli plecaka wyprawowego. Warto też dodać, że transport bagażu w obrębie lotniska ułatwi specjalny uchwyt, znajdujący się z boku dużego plecaka.

jaki bagaż na samolot
Mały, odpinany plecaczek, to patent, który sprawdza się na lotniskach. (fot. Gregory)

Pokrowiec na plecak do samolotu

A co jeśli ma się już plecak, który mieści się w limitach wyznaczonych przez linie lotnicze, ale denerwują nas odstające szelki i paski? Lotniskowa infrastruktura może nie służyć takiej konstrukcji, bo łatwo tu o przypadkowe zahaczenie. By mieć pewność, że plecak nie ucierpi w trakcie podróży, warto zawczasu schować go do pokrowca transportowego. Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że nie każdy model, ma taki dodatek w zestawie. Pokrowce to jednak rzecz nabyta. Bez trudu znajdziemy wersję, odpowiednią do pojemności naszego plecaka. Oto przykłady:

Jaki plecak do samolotu? Często zadawane pytania.

Przed podróżą przychodzą nam do głowy różne pytania, na które warto jest zawczasu poszukać odpowiedzi. Poniżej prezentujemy kilka podstawowych kwestii.

– Czy plecak może być bagażem podręcznym?

Zdecydowanie tak! Plecak jest doskonałą alternatywą dla tradycyjnych walizek. Trzeba tylko pamiętać, by jego wymiary oraz waga ekwipunku mieściły się w limitach wyznaczonych przez linię lotniczą.

– Jakie wymiary bagażu do samolotu?

Nie ma jednych, obowiązujących wszędzie wymiarów. Każda linia lotnicza ma własny regulamin, w którym znajdziemy stosowne informacje na ten temat.

– Co jeśli plecak nieznacznie przekracza wymiary wyznaczone przez linię lotniczą?

Plecaki zwykle są bardziej plastyczne od walizek. Jeśli więc nasz bagaż nie zostanie do końca wypełniony, da się go w pewnym zakresie „zmniejszyć”. Przydatne mogą tu się okazać pasy kompresyjne.

– Jak zabezpieczyć plecak do samolotu?

Podczas transportu lotniczego nasz plecak może być narażony na uszkodzenia mechaniczne. Szczególnie dotyczy to sytuacji, gdy pełni on rolę bagażu rejestrowanego, który nie zawsze traktowany jest delikatnie. By ograniczyć ryzyko przykrych niespodzianek, warto zapakować plecak do specjalnego pokrowca transportowego, który zabezpieczy wszelkie wystające elementy.

                   

Udostępnij

W Temacie

Strona wykorzystuje pliki cookies w celach wyłącznie statystycznych. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były instalowane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookies. Dowiedz się więcej.