20.10.2018

Jak chodzi膰 z kijkami trekkingowymi. Technika chodzenia z kijkami.

My艣lisz: taki sprz臋t nie wymaga instrukcji, bo w ko艅cu co tu mo偶na 藕le zrobi膰? Chwytasz wyprofilowan膮 r臋koje艣膰, odpychasz si臋 i idziesz. Dobrze, dobrze nie rozp臋dzaj si臋! Intuicja wcale nie musi by膰 dobrym doradc膮. W rzeczywisto艣ci styl chodzenia z kijami trekkingowymi nie jest a偶 tak dowolny, jak mog艂oby si臋 wydawa膰.

Wspomniane kije s艂u偶膮 solidnym wsparciem podczas g贸rskich w臋dr贸wek. Warunek jest jeden 鈥 trzeba wiedzie膰, jak najlepiej wykorzysta膰 pomoc “dodatkowych ko艅czyn”. W tym przypadku bardziej od si艂y mi臋艣ni liczy si臋 w艂a艣ciwa technika chodzenia z kijkami.聽Odpowiedni baga偶 wiedzy (kt贸ry postaramy si臋 tutaj dostarczy膰), sprawi, 偶e nogi zaprowadz膮 ci臋 dalej. Je艣li szukasz odpowiedzi na pytania typu: “dlaczego na g贸rskie w臋dr贸wki warto zabiera膰 kije?” oraz聽 “jak chodzi膰 z kijkami trekkingowymi?”, to dobrze trafi艂e艣 (-a艣)!

Jak chodzi膰 z kijkami trekkingowymi

Jak chodzi膰 z kijkami trekkingowymi, 偶eby nie by艂y one balastem, ale s艂u偶y艂y pomoc膮? Zasady s膮 bardzo proste. (fot. Piotr Deska)

Regulacja kijk贸w

Zanim wyruszysz na g贸rski szlak, musisz roz艂o偶y膰 kije. I tutaj mog膮 pojawi膰 si臋 pierwsze w膮tpliwo艣ci.

Jaka powinna by膰 d艂ugo艣膰?

Osoby, kt贸re nie mia艂y wcze艣niej styczno艣ci z takim sprz臋tem, cz臋sto zastanawiaj膮 si臋 jaka d艂ugo艣膰 b臋dzie dla nich optymalna. Tak naprawd臋 nie ma warto艣ci, kt贸rej nale偶a艂oby si臋 kurczowo trzyma膰, a to za spraw膮 r贸偶nego ukszta艂towania terenu. Kije trekkingowe najlepiej b臋d膮 ci s艂u偶y膰, gdy ich g贸rna kraw臋d藕 jest r贸wno lub minimalnie wy偶ej od poziomu twojego 艂okcia. Zaczynasz walk臋 ze stromym podej艣ciem? Wygodne oparcie znajdziesz w kijkach nieco kr贸tszych. Przed tob膮 ostre zej艣cie i chcesz zapanowa膰 nad pr臋dko艣ci膮? Zwi臋ksz ich d艂ugo艣膰, bo to zapewni ci lepsz膮 asekuracj臋.

[O聽zasadach regulacji kij贸w trekkingowych przeczytasz w naszym wcze艣niejszym artykule]

Systemy regulacji

Je艣li chcesz, by tw贸j wysi艂ek by艂 efektywny, musisz szybko reagowa膰 na to, co widzisz na trasie. Zadanie u艂atwi ci sprawny system regulacji. Na g贸rskich szlakach, na pewno spotkasz kije skr臋cane. To rozwi膮zanie wci膮偶 nale偶y do najpopularniejszych, ale nie jest wolne od wad. Radzimy uwa偶a膰 na ta艅sze modele takich kijk贸w, gdy偶 nie s艂yn膮 one z niezawodno艣ci. Trudno艣ci sprawia膰 te偶 mo偶e regulacja w r臋kawiczkach oraz skr臋canie spoconymi d艂o艅mi. Du偶o lepiej w tym kontek艣cie wypadaj膮 kije trekkingowe z zewn臋trzn膮 d藕wigni膮. To rozwi膮zanie zapewnia szybk膮 regulacj臋 w ka偶dych warunkach i gwarantuje, 偶e sprz臋t nie zrobi ci psikusa przez nag艂y i niespodziewany powr贸t do gabaryt贸w wyj艣ciowych. Przeczytaj o tym, na co szczeg贸lnie zwraca膰 uwag臋, gdy wybierasz kije trekkingowe.

Technika chodzenia z kijkami

Zanim zacznie si臋 w臋drowa膰 z kijkami, nale偶y wyregulowa膰 ich d艂ugo艣膰. (fot. Piotr Deska)

R臋koje艣膰 i paski

Gdy wysoko艣膰 jest ju偶 odpowiednia, przyjrzyj si臋 r膮czkom. Przez przymocowane do nich paski, nale偶y prze艂o偶y膰 d艂onie, zanim jeszcze chwyci si臋 za r臋koje艣膰. Sprawd藕, czy posiadaj膮 one regulacj臋. Je艣li tak, bez problemu dopasujesz wielko艣膰 “p臋telki” do rozmiar贸w d艂oni.聽Niekt贸re kije posiadaj膮 te偶 przed艂u偶ane r膮czki. Ta funkcja przyda si臋 podczas pokonywania wzniesie艅, gdy偶 chroni d艂onie przed ustawianiem si臋 w nienaturalnych pozycjach, gdy zmienia si臋 k膮t nachylenia terenu.

Jak chodzi膰 z kijkami trekkingowymi – przygotowanie do w臋dr贸wki

Kije gotowe do u偶ycia? Do wyj艣cia na tras臋 dobrze jest si臋 przygotowa膰. Fizjoterapeuta Jakub Dul臋ba ma dla pocz膮tkuj膮cych dwie rady:聽– Zanim zaczniemy przygod臋 z kijami, powinni艣my si臋 zapozna膰 z odpowiedni膮 technik膮 chodzenia z wykorzystaniem kij贸w trekingowych. W trekingu g贸rskim, jak w ka偶dej innej formie aktywno艣ci fizycznej, warto zrobi膰 rozgrzewk臋 dla aktywizacji mi臋艣ni oraz staw贸w.

Technika chodzenia z kijkami

O rozgrzewk臋 zadba膰 musisz sam (-a). My pomo偶emy聽ci wycisn膮膰 z posiadanego sprz臋tu maksimum mo偶liwo艣ci. Jak chodzi膰 z kijkami trekkingowymi? Zwykle najtrudniejszy jest pierwszy krok. Potem ju偶 wszystko powinno p贸j艣膰 jak z p艂atka. Nasz ekspert zwraca uwag臋 na jeden drobny szczeg贸艂. Techniki chodzenia nale偶y uczy膰 si臋 od trekkingowc贸w, a nie pasjonat贸w nordic walkingu: –聽W trekkingu jest zupe艂nie inna technika chodu ni偶 w nordic walkingu. Kije trekkingowe pomagaj膮 w w臋dr贸wkach g贸rskich, odci膮偶aj膮c g艂贸wnie stawy kolanowe oraz poprawiaj膮 koordynacj臋 ruchow膮, natomiast nordic walking jest to forma aktywno艣ci wykorzystuj膮ca specjalny spos贸b chodu z wykorzystaniem kij贸w.

Wczytuj臋 galeri臋

Krok trekkingowy

Prawa r臋ka 鈥 lewa noga, prawa noga 鈥 lewa r臋ka, prawa r臋ka 鈥 lewa noga… – w艂a艣nie taka technika chodzenia z kijkami daje najlepsze efekty, gdy nie pokonujesz du偶ych przewy偶sze艅. Je艣li mierzysz si臋 w艂a艣nie ze stromym podej艣ciem, mo偶esz odpycha膰 si臋 jednocze艣nie dwoma kijkami. Na zej艣ciach o wi臋kszym nachyleniu kijki pomog膮 ci utrzyma膰 r贸wnowag臋. Trekkingowe kroki, co prawda, nie s膮 zbyt skomplikowane, ale 鈥 przynajmniej na pocz膮tku 鈥 mog膮 skupia膰 twoj膮 uwag臋. Jednak, nim si臋 obejrzysz, wpadniesz w automatyzm, kt贸ry pozwoli ci czerpa膰 rado艣膰 z g贸rskich w臋dr贸wek, przy zachowaniu wi臋kszej energii.

R臋ce

Podczas twoich wcze艣niejszych w臋dr贸wek r臋ce za bardzo si臋 nie wysila艂y, jednak teraz maj膮 bardzo wa偶ne zadanie. Rola r膮k nie sprowadza si臋 jedynie do trzymania kij贸w. Wymaga si臋 od nich du偶o wi臋kszego zaanga偶owania, bo tylko silne i zdecydowane poci膮gni臋cia zapewni膮 nogom odpowiednie wsparcie. Bardzo prawdopodobne, 偶e r臋ce do swoich nowych zada艅 nie przyzwyczaj膮 si臋 od razu. B贸l mi臋艣ni i zakwasy to cena, jak膮 p艂ac膮 osoby rozpoczynaj膮ce w臋dr贸wki z kijami trekkingowymi. Ale spokojnie! Takie dolegliwo艣ci szybko min膮, a wtedy g贸rskie wycieczki b臋d膮 ju偶 czyst膮 przyjemno艣ci膮. Poza tym chodz膮c z kijami, dbasz o r贸wnomierny przyrost masy mi臋艣niowej.

Zasada trzech punkt贸w podparcia

Jak chodzi膰 z kijkami trekkingowymi, by unikn膮膰 upadku? Je艣li masz w膮tpliwo艣ci co do przyczepno艣ci nawierzchni lub 艣cie偶ka, kt贸r膮 pod膮偶asz, zaczyna ostro si臋 pochyla膰, staraj si臋 asekurowa膰 dwoma kijami. W takim uk艂adzie zminimalizujesz niebezpiecze艅stwo gwa艂townego i niezbyt przyjemnego kontaktu z pod艂o偶em.

Technika chodzenia z kijkami to rzecz nabyta, ale bardzo prawdopodobne, 偶e r臋ce do swoich nowych zada艅 nie przyzwyczaj膮 si臋 od razu. (fot. Piotr Deska)

Dlaczego warto chodzi膰 z kijkami trekkingowymi?

Czas na pytanie, kt贸re samo ci艣nie si臋 na usta: co nam daj膮 kije trekkingowe i po co tak w og贸le zabieramy je w g贸ry? Za tym, 偶e jest to sprz臋t potrzebny a nie tylko element chwilowej mody, przemawia szereg argument贸w. Oto te, kt贸re padaj膮 najcz臋艣ciej:

Troska o zdrowie

Fenomen tej aktywno艣ci opiera si臋 zar贸wno na jej prostocie, jak i bardzo pozytywnym oddzia艂ywaniu na zdrowie. Z kijami chodzi膰 mo偶e niemal ka偶dy, niezale偶nie od wieku, czy stopnia wytrenowania. Co ciekawe, ta nieskomplikowana aktywno艣膰 anga偶uje a偶 90% mi臋艣ni: od tych, znajduj膮cych si臋 na nogach i po艣ladkach, po mi臋艣nie brzucha, palc贸w, bark贸w i ramion. Posiadacze kij贸w maj膮 te偶 gotowy pretekst, by wyj艣膰 z domu, co pomaga w utrzymaniu kondycji, a niekt贸rych motywuje do zrzucenia zb臋dnych kilogram贸w. Regularny wysi艂ek to te偶 prosta droga do obni偶enia poziomu cholesterolu oraz lepszego dotlenienia m贸zgu.

Prawid艂owa postawa

Kije pomagaj膮 utrzyma膰 prawid艂ow膮 o艣 obci膮偶enia kr臋gos艂upa przez co 艂atwiej jest nam utrzyma膰 optymaln膮 postaw臋 cia艂a, co przek艂ada si臋 na zwi臋kszenie pokonywanego dystansu i zmniejszenie og贸lnego odczucia zm臋czenia – przekonuje Jakub Dul臋ba. Wyprostowana sylwetka, o jak膮 艂atwiej, gdy mamy dodatkowe punkty oparcia, powoduje, 偶e rozci膮gaj膮 si臋 p艂uca. Nabieramy wtedy wi臋cej powietrza, a przez wydajniejsze oddychanie, mniej si臋 m臋czymy. Jak wida膰, jest to klasyczny “uk艂ad naczy艅 po艂膮czonych”. Dobre kije trekkingowe – technika chodzenia opanowana w spos贸b wzorcowy – regulacja wykonana z nale偶yt膮 staranno艣ci膮: wszystko to przek艂ada si臋 na prawid艂ow膮 postaw臋, a ta ma wp艂yw na zdrowie i samopoczucie.

Wzmocnienie mi臋艣ni

Ta forma rekreacji ma dobroczynny wp艂yw na nasze mi臋艣nie. Korzy艣ci? Jest ich ca艂kiem sporo. –聽Kije w naturalny spos贸b anga偶uj膮 nie tylko nogi ale r贸wnie偶 zmuszaj膮 do pracy g贸rn膮 cz臋艣膰 cia艂a: ramiona, barki, mi臋艣nie klatki piersiowej oraz mi臋艣nie plec贸w. U偶ywaj膮c kij贸w wzmacniamy mi臋艣nie przykr臋gos艂upowe oraz zwi臋kszamy ruchomo艣膰 obr臋czy barkowej 鈥 wymienia Jakub Dul臋ba

Po co bra膰 kije trekkingowe

W臋druj膮c z kijami, 艂atwiej utrzyma膰 wyprostowan膮 sylwetk臋. (fot. Piotr Deska)

Ulga dla staw贸w

Dodatkowym atutem chodzenia z kijami jest fakt, 偶e chroni膮 i odci膮偶aj膮 kolana, poniewa偶 zmniejszaj膮 kompresje nawet o 10 kilogram贸w w por贸wnaniu do w臋dr贸wki bez nich 鈥 zw艂aszcza przy schodzeniu po stromych i kamienistych 艣cie偶kach 鈥 dodaje fizjoterapeuta. Je艣li we藕miemy pod uwag臋 trasy ca艂odniowe, liczba ta robi wra偶enie. W przypadku tras wieloetapowych, pokonywanych z ci臋偶kim plecakiem, ulga, jak膮 fundujemy stawom, jest wr臋cz trudna do oszacowania.

Mniejszy wydatek energii

Trzeba mierzy膰 si艂y na zamiary 鈥 ta znana m膮dro艣膰 bez w膮tpienia sprawdza si臋 w g贸rach. Dlaczego warto bra膰 kije na szlak? Bo dzi臋ki nim zu偶ywa si臋 du偶o mniej energii. W trudnym terenie, oszcz臋dno艣ci mog膮 si臋ga膰 nawet 30%. W trekkingowej praktyce te nieco abstrakcyjne liczby przek艂adaj膮 si臋 na kilometry. Osoby korzystaj膮ce ze wsparcia dodatkowych “ko艅czyn”, spalaj膮c t膮 sam膮 ilo艣膰 kalorii, co w臋drowcy bez kij贸w, mog膮 pokona膰 wi臋ksze odleg艂o艣ci.

Kije pomagaj膮 mi zw艂aszcza na stromych podej艣ciach z ci臋偶kim plecakiem, ale s膮 r贸wnie偶 niezast膮pione, gdy jestem zm臋czona po kilkugodzinnym wysi艂ku w g贸rach. Wa偶ne, 偶eby nie by艂y zbyt d艂ugie.

ANNA FIGURA – skialpinistka, siedmiokrotna medalistka Mistrzostw 艢wiata i Europy, pi臋ciokrotna mistrzyni Polski w narciarstwie wysokog贸rskim, rekordzistka w Biegu na Elbrus, zwyci臋偶czyni Biegu Grani膮 Tatr 2015.

Bezpiecze艅stwo

Zdarza艂o si臋 wam straci膰 r贸wnowag臋 na 艣liskiej nawierzchni? A mo偶e zaliczyli艣cie nieplanowan膮 k膮piel podczas przechodzenia przez strumyk? Maj膮c dodatkowe punkty oparcia, 艂atwiej obroni膰 si臋 przed gwa艂townym i niezbyt przyjemnym zderzeniem z pod艂o偶em. Kije s膮 wi臋c pewnego rodzaju polis膮, kt贸ra zwi臋ksza poczucie bezpiecze艅stwa.

Technika chodzenia z kijami

Kije trekkingowe przydaj膮 si臋 te偶 podczas stromych zej艣膰. (fot. Piotr Deska)

Czy technika chodzenia z kijami ma znaczenie?

Jak wida膰 chodzenie z kijami ma wiele zalet, ale dotycz膮 one sytuacji, gdy wszystko odbywa si臋 zgodnie z regu艂ami. Zapytali艣my Jakuba Dul臋b臋 czy notoryczne 艂amanie zasad mo偶e nie艣膰 za sob膮 jakie艣 konsekwencje? Fizjoterapeuta przestrzega przed wprowadzaniem zbyt dowolnego stylu: –聽Chodzenie o kijach z punktu widzenia obserwatora, mo偶e wydawa膰 si臋 prost膮 czynno艣ci膮 lecz to tylko pozory. U偶ywaj膮c nieodpowiedniej techniki mo偶emy narazi膰 si臋 na urazy i kontuzje. Najcz臋stsze b艂臋dy jakie pope艂niamy to mi臋dzy innymi wyci膮ganie r臋ki za daleko do przodu. Skutkuje to szybkim zm臋czeniem obr臋czy barkowej i plec贸w. Je偶eli wysuwamy jednocze艣nie przyk艂adowo praw膮 r臋k臋 i praw膮 nog臋 nara偶amy si臋 na nieprawid艂ow膮 prac臋 mi臋艣ni oraz na utrat臋 r贸wnowagi. Kolejnym najcz臋stszym b艂臋dem jest tak zwana pozycja na paj膮ka, czyli kije s膮 trzymane z przodu na wyci膮gni臋tych r臋kach, zgarbiona sylwetka i brak ruchu odpychania.

Dwa, a mo偶e jeden?

Na koniec rozwa偶my pewn膮 sytuacj臋 awaryjn膮. Jeden z kijk贸w zosta艂 zgubiony. Czy maj膮c do dyspozycji tylko jedn膮 dodatkow膮 “ko艅czyn臋”, warto zabiera膰 j膮 w g贸ry? –聽Od tysi臋cy lat cz艂owiek pomaga sobie chodz膮c i podpieraj膮c si臋 jednym kijem. Ju偶 pojedynczy kij odci膮偶a kolana i kr臋gos艂up, co mo偶emy odczu膰 przy d艂ugich trasach. Jednak偶e taki kij lepiej sprawdza si臋 w duecie聽鈥 uwa偶a Jakub Dul臋ba.

Udost臋pnij

W Temacie

Strona wykorzystuje pliki cookies w celach wy艂膮cznie statystycznych. Je艣li nie chcesz, by pliki cookies by艂y instalowane na Twoim dysku zmie艅 ustawienia swojej przegl膮darki. Korzystanie z witryny oznacza zgod臋 na wykorzystanie plik贸w cookies. Dowiedz si臋 wi臋cej.