27.09.2023

La Sportiva Kaptiva – test butów trailowych.      

Model La Sportiva Kaptiva posiada wszystkie cechy butów trailowych stworzonych do szybkiego biegania po górach. Dynamiczna pianka, dobra stabilizacja oraz podeszwa FriXion White, a więc najbardziej przyczepna mieszanka gumy butów trailowych marki La Sportiva. Jeśli chcecie wiedzieć jak buty włoskiego producenta sprawdziły się w terenie to zapraszam do przeczytania testu.

                       

Na początku chciałbym przypomnieć o moim zeszłorocznym teście butów La Sportiva Bushido, które zdobyły moje uznanie i szybko wskoczyły do listy moich ulubionych butów trailowych. I to właśnie od tego czasu wiedziałem, że muszę spróbować kolejnych butów do biegania z marki La Sportiva. Bushido to model, który najlepiej sprawdza się w trudnym technicznie terenie, w którym dominują skały. Tym razem postanowiłem wybrać z oferty coś, co sprawdzi mi się w innym terenie. Model lżejszy, szybszy, a przy okazji wypróbować wspomnianą mieszankę gumy FriXion White, opisaną katalogowo jako najbardziej przyczepną. Wcześniej miałem okazję testować tylko FriXion Red. Mieszanki gumy FriXion opisane zostały przez producenta w kolorach i różnią się od siebie miękkością, przyczepnością oraz odpornością na ścieranie. W taki właśnie sposób na moim celowniku znalazł się model La Sportiva Kaptiva. Przez swój wygląd i budowę od samego początku zaczął przypominać mi buta startowego.

La Sportiva Kaptiva mają charakter butów startowych (fot. Radosław Witkowski)

La Sportiva Kaptiva – cholewka

To, co najbardziej zwraca moją uwagę, zaraz po założeniu butów, to ich bardzo dobre dopasowanie do stopy. Wpływa na to konstrukcja o nazwie Slip On. Polega ona na zszyciu języka buta z cholewką, tworząc coś w rodzaju zewnętrznej skarpety. Zostało to wykonane z materiału, który jest bardzo elastyczny i dobrze otula stopę, która w całości przylega do cholewki. Dodatkowo wspomniana budowa uniemożliwia dostanie się do środka buta małych kamieni. Sam język w butach został wzmocniony sporą ilością pianki. Z jednej strony pozwala to na mocne zasznurowanie, a z drugiej chroni nas przed uderzeniem w luźnie kamienie.

Pozostałe części chroniące naszą stopę to: boczne panele cholewki, które zostały wykonane z wytrzymałego materiału Rip Stop, wzmocnione odpowiednio gumowymi wstawkami oraz znajdujący się w przedniej części buta gumowy otok chroniący nas przed przypadkowym spotkaniem z kamieniem czy wystającym korzeniem. Warto jeszcze wspomnieć, że przednia część cholewki została wykonana z przewiewnego materiału syntetycznego w celu zapewnienia dobrej wentylacji. Buty wiązane są za pomocą płaskiej klasycznej sznurówki, która nie rozwiązuje się podczas biegu. Daje też możliwość dobrego dopasowania elastycznej cholewki.

Budowa cholewki uniemożliwia dostanie się do środka buta małych kamieni. (fot. Radosław Witkowski)

La Sportiva Kaptiva – bieżnik

Podeszwa modelu La Sportiva Kaptiva to idealny kompromis. Producent zastosował tutaj miękką, przyczepną gumę – FriXion White. Ponadto uzbroił buty, aż w 44 sześciokątne kołki o wysokości 4,5mm. W bieżniku Kaptivy zastosowano również technologię Impact Brake System, który często znajdziemy w butach La Sportivy. Polega on na odpowiednim zaprojektowaniu bieżnika w sposób zapewnianiający styczność jak największej liczby kołków z podłożem. Jego celem jest poprawienie trakcji, redukcja wstrząsów związanych z uderzeniem oraz zapewnienie dobrej przyczepności w czasie zbiegów. Podeszwa butów daje nam również możliwość montażu kolców La Sportiva A.T Grip Spikes. Kolce wkręca się w zaznaczonych, odpowiednio wzmocnionych miejscach, co daje nam możliwość bezpiecznego poruszania się po śniegu i lodzie.

44 kołki o wysokości 4,5mm dbają o przyczepność w każdym terenie (fot. Radosław Witkowski)

La Sportiva Kaptiva – amortyzacja

Za amortyzację w modelu Kaptiva odpowiedzialna jest pianka EVA o dwóch różnych gęstościach. Pianka znajdująca się prawie na całej długości podeszwy w kolorze żółtym jest znacznie bardziej responsywna. Ta w kolorze czarnym, która znajduję się pod piętą oraz śródstopiem, jest mniej responsywna. Mimo to, osobiście oceniam zastosowaną amortyzację w całości jako dość twardą. Ma to swoje plusy, bo przekłada się na dobrą dynamikę butów i odpowiedni zwrot energii podczas każdego kroku. Jednak niewielka ilość pianki amortyzującej w modelu Kaptiva bardziej kojarzy mi się z tą, którą znam z butów startowych. Idealną na szybkie jednostki treningowe oraz zawody.

La Sportiva Kaptiva – stabilizacja

Oprócz budowy cholewki, która idealnie dopasowana jest do stopy, na czucie podłoża w terenie oraz dobrą stabilizację wpływa również niska wysokość modelu Kaptiva. Przednia część buta mierzy 17mm, a tylna część buta pod piętą – 23mm. W butach trailowych, które nie są zbyt wysokie, a przez co znajdują się bliżej ziemi, trudniej jest wykręcić stopę, a każdy krok, nawet na nierównym, terenie jest bardziej stabilny. Wspomniana niska wysokość połączona z 6 mm dropem powoduje, że biega się w tym modelu głównie lądując na śródstopiu. To również jest charakterystyczne dla wspomnianych butów startowych.

Przednia część buta mierzy 17mm, a tylna część buta pod piętą – 23mm. (fot. Radosław Witkowski)

Test w terenie

Pierwsze treningi w górach potwierdzają moje przypuszczenia, La Sportiva Kaptiva to bardzo dynamiczne buty, które wręcz zachęcają do szybkich treningów. To, co ułatwia mi szybkie poruszanie się w terenie, to bardzo dobra przyczepność prawie na każdym podłożu. Z jednej strony, duża ilość kołków zapewnia większą powierzchnie tarcia, a miękka guma FriXion White dobrze lepi się do skały. Z drugiej strony, na podłożu, w którym znajduje się więcej żwiru, ziemi lub błota przydaje się odpowiednia długość kołków. Podczas szybkich zbiegów podeszwa wgryza się w miękki teren, a ja mogę trzymać tempo biegu nie martwiąc się od przyczepność.

To co również doceniam podczas pierwszych treningów, to stabilność w nierównym terenie. Na szlakach gdzie dominują luźne kamienie lub korzenie szczególnie potrzebuję precyzyjnie postawić stopę w miejscu, w którym dokładnie chcę, które jest najbardziej bezpieczne. Na tę precyzję składa się budowa cholewki, czyli wspomniane bardzo dobre dopasowanie do stopy. Pomimo tego dopasowania buty w przedniej części posiadają sporo luzu. W czasie zbiegów nie dobijam palcami do końca przedniej części butów. Buty są dość wąskie, dlatego jest to model, który idealnie pasuję pod budowę mojej stopy.

La Sportiva Kaptiva to buty niezwykle precyzyjne i stabilne (fot. Radosław Witkowski)

Podsumowanie

W moim przypadku La Sportiva Kaptiva to buty, które idealnie nadają się do szybkich treningów lub na zawody na krótkim lub średnim dystansie. Dlatego, ze względu na wspominaną dynamikę, niską ilość pianki amortyzującej oraz bardzo dobre dopasowanie cholewki do stopy, zaliczam je do grupy butów startowych. Jednak jest coś, co wyróżnia Kaptivę na tle tej grupy. Jest to podeszwa, która zapewnia przyczepność prawie na każdym podłożu oraz stabilność butów na nierównym terenie.

La Sportiva Kaptiva podstawowe informacje:

WYSOKOŚĆ PALCE/PIĘTA: 17 mm – 23 mm
DROP: 6 mm
WYSOKOŚĆ KOŁKÓW/BIEŻNIKA: 4,5 mm
WAGA: 280 g
ZALECANY DYSTANS: producent wskazuje że buty sprawdzą się na średnie i długie dystanse. Jednak ja dobrze czuje się w tych butach na zdecydowanie krótszych trasach do 30 km.
PODESZWA: FriXion WHITE
WERSJA Z MEMBRANĄ: tak, ale już niedostępna w sprzedaży
ODPOWIEDNIK W WERSJI DAMSKIEJ: tak
BUTY POLECANE NA STOPĘ: standardową i wąską
PODOBNE MODELE INNYCH MAREK: SCARPA SPIN 2.0, S-LAB SENSE 8, DYNAFIT FELINE UP

La Sportiva Kaptiva plusy:

  • FriXion X White zapewnia dobrą przyczepność w kontakcie z skałą
  • Podeszwa posiada dużą ilość kołków o wysokości 4,5 mm, które zapewniają przyczepność w miękkim terenie
  • Wysoka dynamika pozwala na utrzymanie dobrego tempa w czasie biegu
  • Odpowiednia budowa modelu gwarantuje stabilność oraz dobre czucie podłoża  
  • Cholewkę butów wykonano w taki sposób by idealnie otulać stopę – konstrukcja Slip On
  • Niska waga butów tj. 280 gram
  • Istnieje możliwość montażu kolców La Sportiva At Grip Spikes
  • Buty są w 100% wegańskie

La Sportiva Kaptiva minusy:

  • Podeszwa Friction X White gwarantuje odpowiednie tarcie. Ale jak każda miękka i przyczepna mieszanka gumy szybciej się ściera w kontakcie z asfaltem
  • Mniejsza ilość pianki może powodować, że osoby przyzwyczajone do wysoko amortyzowanych butów będą wyczuwały ostre kamienie znajdujące się pod stopą w czasie biegu
  • Osoby posiadające szeroką stopę mogą czuć się mniej komfortowo w dobrze dopasowanej cholewce
                 

Udostępnij

Strona wykorzystuje pliki cookies w celach wyłącznie statystycznych. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były instalowane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystanie plików cookies. Dowiedz się więcej.